
ასურელი მამების კვალდაკვალ....
Moderators: Kakha, Druides, Ketevan Guliashvili, Mta Mkvarebia, Kakha, Druides, Ketevan Guliashvili, Mta Mkvarebia, Kakha, Druides, Ketevan Guliashvili, Mta Mkvarebia, Kakha, Druides, Ketevan Guliashvili, Mta Mkvarebia
- Tamari-ch.
- იეტი
- Posts: 10747
- Joined: 23 აპრ 2008, 20:31
- Location: Tbilisi
- Tamari-ch.
- იეტი
- Posts: 10747
- Joined: 23 აპრ 2008, 20:31
- Location: Tbilisi
ასურელი მამების კვალდაკვალ....

ლამაზია....

- Tamari-ch.
- იეტი
- Posts: 10747
- Joined: 23 აპრ 2008, 20:31
- Location: Tbilisi
ასურელი მამების კვალდაკვალ....
ბოჭორმის წმინდა გიორგის სახელობის ეკლესია ექვსაფსიდიანი ნაგებობაა, რომელიც გუმბათით გვირგვინდებოდა. ახლა გუმბათის ყელის მცირე მონაკვეთია მხოლოდ შემორჩენილი. აი ამ სურათზეც ჩანს ეს ნაწილი.

ტაძარი X საუკუნით თარიღდება. ქართულ არქიტექტურაში მსგავსი გეგმარების - ექვსაფსიდიანი- ეკლესიები ძალზედ ცოტაა. მათ შორისაა გოგიუბა, კიაღმის-ალთი, ოლთისი და კაცხი. პრინციპში საქართველოს ტერიტორიაზე ძირითადად ეს 5 ეკლესიაა ჩვენთვის ცნობილი . აქედან სამი (გოგიუბა, კიაღმის ალთი და ოლთისი) ტაო-კლარჯეთში მდებარეობს, კაცხი - იმერეთში. ყველა ეკლესია X საუკუნითაა დათარიღებული. მიჩნეულია, რომ მსგავსი გეგმარება + ქოლგისებური გადახურვა და ცალკეული დეტალები, რაც ბოჭორმისა და კაცხის ტაძრებში გვხვდება ტაო-კლარჯეთის ხუროთმოძღვრული სკოლის გავლენაა.
ისე აქვე ვიტყვი, რომ ტაო-კლარჯეთის ზემოთ ხსენებული ეკლესიები ჩვენამდე არც ერთი არაა მოღწეული. გოგიუბას ტაძრის განადგურების მიზეზი აფეთქება იყო. შემორჩენილია 1902 წელს ექსპედიციის მიერ გადაღებული რამდენიმე სურათი და ანაზომი. მეორე ეკლესია ოლთისის ციხის ტერიტორიაზე იყო. როცა თაყაიშვილმა მოინახულა ეს ეკლესია მაგ დროს ჯერ კიდევ ადგილზე იყო, მისი მონახულების მერე ეკლესია დაანგრიეს. მესამე ეკლესია კიაღმის ალთიც ასევე დანგრეულია.
ხო ეს ისე .... ბოჭორმას რაც შეეხება.
ტაძარი მოგვიანებით მოხატეს, XI საუკუნის ბოლოსა და XII საუკუნის დასაწყისში. მხატვრობა ცუდათაა ჩემონახული, გუმბათისა და გუმბათის ყელის მხატვრობა მთლიანად დაკარგულია. გამოთქმულია ვარაუდი (გ. ალიბეგაშვილი), რომ გუმბათში მაცხოვრის ამაღლების სცენა იყო გამოსახული.

ტაძარი, როგორც იცით წმინდა გიორგის სახელობისაა და შესაბამისად ამ ტაძარში ერთი მკლავი მთლიანად წმინდანის ცხოვრების სცენებს ქონდა დათმობილი. აი ერთ-ერთი სცენა.

ბოჭორმაში არის ერთი საინტერესო ფიგურა გამოსახული, ესაა ჩრდილო-აღმოსავლეთ აფსიდი.

ასმათ ოქროპირიძაე აქვს საფუძვლიანად შესწავლილი ბოჭორმის მხატვრობა და დიდი ყურადღება აქვს გამახვილებული ამ ფიგურაზე. აქ გამოსახულია საერო პირი, ვედრებით მიმართული მაცხოვრისკენ.

სამწუხაროდ ეს ფიგურა ძალიანაა დაზიანებული და ვინაობის აღმნიშვნელი წარწერაც არაა შემორჩენილი. თუმცა მაინც ხერხდება გარკვევა თუ ვინაა აქ გამოსახული.
მოკლედ მისი ჩაცმულობა მეტყველებს, რომ აქ ან მეფე ან რომელიღაც მთავარია გამოსახული. ზოგადად როდესაც შეისწავლეს ტაძრის მოხატულობა დადგინდა რომ ის შესრულებული უნდა იყოს XI საუკუნის ბოლოსა და XII საუკუნის დასაწყისში. ეს ის პერიოდია, როდესაც კახეთის ცალკე სამეფოს შემოერთებით დავით აღმაშენებელმა მოახდინა საქართველოს სრული გაერთიანება. გარდა ამისა, ცნობილია რომ ამ პერიოდში კახეთის ორი ბოლო მეფე იყო კვირიკე IV და აღსართან I. აღსართანის აქ გამოსახვას ქალბატონი ასმათი გამორიცხავს იმის გამო, რომ როგორც ისტორიკოსები წერენ, ეს იყო უსჯულო მეფე, უსამართლო და უმეცარიო.
ამდენად რჩება ორი პიროვნება : I - კვირიკე IV და II დავით აღმაშენებელი.
მოკლედ თუ წაიკითხავთ ასმათის ნაშრომს ბოჭორმის ტაძარზე იქ ნახავთ თუ როგორ მიდის იმ დასკვნამდე, რომ აქ გამოსახული უნდა იყოს დავით IV აღმაშენებელი.
თუმცა მეორე ვერსიასაც არ უარყოფს, მაგრამ უფრო მეტად დავითის გამოსახვას ემხრობა.
თუ კი აქ გამოსახულია კვირიკე IV მაშინ მხატვრობა დათარიღდება XI საუკუნის ბოლო ვიდრე 1102 წლამდე (ამ წელს კარდაიცვალა კვირიკე); და თუ კი მივიჩნევთ, რომ აქ გამოსახულია დავით IV, მაშინ მხატვრობა უნდა შესრულებულიყო 1104/5-დან (როცა მოხდა კახეთის შემოერთება) 1112 წლებამდე.
აი ერთ სურათსაც დავდებ, ყველაზე ძალიან ეს სახე მომეწონა. ანდრია პირველწოდებული...


ტაძარი X საუკუნით თარიღდება. ქართულ არქიტექტურაში მსგავსი გეგმარების - ექვსაფსიდიანი- ეკლესიები ძალზედ ცოტაა. მათ შორისაა გოგიუბა, კიაღმის-ალთი, ოლთისი და კაცხი. პრინციპში საქართველოს ტერიტორიაზე ძირითადად ეს 5 ეკლესიაა ჩვენთვის ცნობილი . აქედან სამი (გოგიუბა, კიაღმის ალთი და ოლთისი) ტაო-კლარჯეთში მდებარეობს, კაცხი - იმერეთში. ყველა ეკლესია X საუკუნითაა დათარიღებული. მიჩნეულია, რომ მსგავსი გეგმარება + ქოლგისებური გადახურვა და ცალკეული დეტალები, რაც ბოჭორმისა და კაცხის ტაძრებში გვხვდება ტაო-კლარჯეთის ხუროთმოძღვრული სკოლის გავლენაა.
ისე აქვე ვიტყვი, რომ ტაო-კლარჯეთის ზემოთ ხსენებული ეკლესიები ჩვენამდე არც ერთი არაა მოღწეული. გოგიუბას ტაძრის განადგურების მიზეზი აფეთქება იყო. შემორჩენილია 1902 წელს ექსპედიციის მიერ გადაღებული რამდენიმე სურათი და ანაზომი. მეორე ეკლესია ოლთისის ციხის ტერიტორიაზე იყო. როცა თაყაიშვილმა მოინახულა ეს ეკლესია მაგ დროს ჯერ კიდევ ადგილზე იყო, მისი მონახულების მერე ეკლესია დაანგრიეს. მესამე ეკლესია კიაღმის ალთიც ასევე დანგრეულია.

ხო ეს ისე .... ბოჭორმას რაც შეეხება.
ტაძარი მოგვიანებით მოხატეს, XI საუკუნის ბოლოსა და XII საუკუნის დასაწყისში. მხატვრობა ცუდათაა ჩემონახული, გუმბათისა და გუმბათის ყელის მხატვრობა მთლიანად დაკარგულია. გამოთქმულია ვარაუდი (გ. ალიბეგაშვილი), რომ გუმბათში მაცხოვრის ამაღლების სცენა იყო გამოსახული.

ტაძარი, როგორც იცით წმინდა გიორგის სახელობისაა და შესაბამისად ამ ტაძარში ერთი მკლავი მთლიანად წმინდანის ცხოვრების სცენებს ქონდა დათმობილი. აი ერთ-ერთი სცენა.

ბოჭორმაში არის ერთი საინტერესო ფიგურა გამოსახული, ესაა ჩრდილო-აღმოსავლეთ აფსიდი.

ასმათ ოქროპირიძაე აქვს საფუძვლიანად შესწავლილი ბოჭორმის მხატვრობა და დიდი ყურადღება აქვს გამახვილებული ამ ფიგურაზე. აქ გამოსახულია საერო პირი, ვედრებით მიმართული მაცხოვრისკენ.

სამწუხაროდ ეს ფიგურა ძალიანაა დაზიანებული და ვინაობის აღმნიშვნელი წარწერაც არაა შემორჩენილი. თუმცა მაინც ხერხდება გარკვევა თუ ვინაა აქ გამოსახული.
მოკლედ მისი ჩაცმულობა მეტყველებს, რომ აქ ან მეფე ან რომელიღაც მთავარია გამოსახული. ზოგადად როდესაც შეისწავლეს ტაძრის მოხატულობა დადგინდა რომ ის შესრულებული უნდა იყოს XI საუკუნის ბოლოსა და XII საუკუნის დასაწყისში. ეს ის პერიოდია, როდესაც კახეთის ცალკე სამეფოს შემოერთებით დავით აღმაშენებელმა მოახდინა საქართველოს სრული გაერთიანება. გარდა ამისა, ცნობილია რომ ამ პერიოდში კახეთის ორი ბოლო მეფე იყო კვირიკე IV და აღსართან I. აღსართანის აქ გამოსახვას ქალბატონი ასმათი გამორიცხავს იმის გამო, რომ როგორც ისტორიკოსები წერენ, ეს იყო უსჯულო მეფე, უსამართლო და უმეცარიო.
ამდენად რჩება ორი პიროვნება : I - კვირიკე IV და II დავით აღმაშენებელი.
მოკლედ თუ წაიკითხავთ ასმათის ნაშრომს ბოჭორმის ტაძარზე იქ ნახავთ თუ როგორ მიდის იმ დასკვნამდე, რომ აქ გამოსახული უნდა იყოს დავით IV აღმაშენებელი.

თუ კი აქ გამოსახულია კვირიკე IV მაშინ მხატვრობა დათარიღდება XI საუკუნის ბოლო ვიდრე 1102 წლამდე (ამ წელს კარდაიცვალა კვირიკე); და თუ კი მივიჩნევთ, რომ აქ გამოსახულია დავით IV, მაშინ მხატვრობა უნდა შესრულებულიყო 1104/5-დან (როცა მოხდა კახეთის შემოერთება) 1112 წლებამდე.
აი ერთ სურათსაც დავდებ, ყველაზე ძალიან ეს სახე მომეწონა. ანდრია პირველწოდებული...

- Tamari-ch.
- იეტი
- Posts: 10747
- Joined: 23 აპრ 2008, 20:31
- Location: Tbilisi
ასურელი მამების კვალდაკვალ....
ნატალი -
ჩემი ყურადღება მიიპყრო აი ამ ფიგურამ წითელში ზედა ფოტოზე -
მასხარას ჰგავს
ვინაა და რას ნიშნავს ეს სცენა?
და კიდევ ბორბალი დავინახე ფრესკებზე -
ისეთივე რვაწილიანი ბორბალი, როგორიც წირქოლში ვნახეთ -
რას ნიშნავს ეს ბორბალი?
ჩემი ყურადღება მიიპყრო აი ამ ფიგურამ წითელში ზედა ფოტოზე -
მასხარას ჰგავს
ვინაა და რას ნიშნავს ეს სცენა?
და კიდევ ბორბალი დავინახე ფრესკებზე -
ისეთივე რვაწილიანი ბორბალი, როგორიც წირქოლში ვნახეთ -
რას ნიშნავს ეს ბორბალი?
ასურელი მამების კვალდაკვალ....
- Tamari-ch.
- იეტი
- Posts: 10747
- Joined: 23 აპრ 2008, 20:31
- Location: Tbilisi
ასურელი მამების კვალდაკვალ....
საინტერესოა ჯალათის წითლებში გამოწყობა -
მე მეგონა მხოლოდ კათოლიკებს ჰქონდათ შუა საუკუნეებში ტრადიცია
ჯალათების წითელ სამოსში გამოწყობის...
მე მეგონა მხოლოდ კათოლიკებს ჰქონდათ შუა საუკუნეებში ტრადიცია
ჯალათების წითელ სამოსში გამოწყობის...
- doctor ako
- მაწანწალა
- Posts: 342
- Joined: 10 ივლ 2008, 13:37
- Location: დედამიწის სამოთხე
ასურელი მამების კვალდაკვალ....

(უკომენტაროდ)
.
- doctor ako
- მაწანწალა
- Posts: 342
- Joined: 10 ივლ 2008, 13:37
- Location: დედამიწის სამოთხე
ასურელი მამების კვალდაკვალ....

(უკომენტაროდ)
.
- doctor ako
- მაწანწალა
- Posts: 342
- Joined: 10 ივლ 2008, 13:37
- Location: დედამიწის სამოთხე
ასურელი მამების კვალდაკვალ....

(უკომენტაროდ0
.
- doctor ako
- მაწანწალა
- Posts: 342
- Joined: 10 ივლ 2008, 13:37
- Location: დედამიწის სამოთხე
ასურელი მამების კვალდაკვალ....

(უკომენტაროდ)
.
- doctor ako
- მაწანწალა
- Posts: 342
- Joined: 10 ივლ 2008, 13:37
- Location: დედამიწის სამოთხე
ასურელი მამების კვალდაკვალ....

ასეთი ხალისით ავდიოდით კოშკისკენ მიმავალ გზაზე...
.
- doctor ako
- მაწანწალა
- Posts: 342
- Joined: 10 ივლ 2008, 13:37
- Location: დედამიწის სამოთხე
ასურელი მამების კვალდაკვალ....

არ გვცივა არაო...
( - ძალიან კარგიო...)
"ღიმილებიო"
.
- doctor ako
- მაწანწალა
- Posts: 342
- Joined: 10 ივლ 2008, 13:37
- Location: დედამიწის სამოთხე
ასურელი მამების კვალდაკვალ....

კოშკამდე სანამ ავიდოდით უკან ასეთი ლამაზი ხედი დავინახეთ...
.
- doctor ako
- მაწანწალა
- Posts: 342
- Joined: 10 ივლ 2008, 13:37
- Location: დედამიწის სამოთხე
ასურელი მამების კვალდაკვალ....

ბოლო მოსახვევი იყო კოშკამდე, გზაზე მცენარეებს ვათვალიერებდი, უკან მოვიხედე და ...
(რომელი ფოტოგრაფი მე ვარ,აპარატს ვაჩხაკუნებ,მაგრამ ეს სურათი მომეწონა)
.