გენიოსზე გენიოსი ნუ მოუშალოს ჩვენს ქვეყანას ღმერთმა მივყვეთ და ვასწოროთ....ხო,სხვათაშორის უკვე აღვნიშნე,რომ სწორია ,,ჩვენ შესახებ' და არა ჩვენს შესახებ(ერთ-ერთი თემა გახლავთ)მაგრამ ჯერ-ჯერობით არ გაუსწორებიათ და რა ვქნათ მიტინგს ხომ არ მოვაწყობთARCHILI wrote:გენიოსებო, სხვებზე რომ მორალისტურად მსჯელობთ ხოლმე და საკუთარი თავი ქართულის უბადლო მცოდნეებად მოგაქვთ, ეგება, ამ ქაქანში კარავის ქართული გავასწოროთ...
შესწორებების შეტანა არ ვიცი, ვის ძალუძს, ბუმბერაზ ადმინს თუ დიად მოდერატორებს, დაე, უფლებამოსილმა პირებმა განახორციელონ, ამ გაუგებარ ქაქანებში კარავის ქართული გავასწოროთ და მერე ეგება აქ წერის მაგიერ გასწორდეს კიდეც...
მაგალითად...
ქვემოთ, რჩევებში, თემაა "მარშუტები" და უნდა იყოს "მარშრუტები", ზოგად საუბრებში ერთი თემაა, მშვენიერი "ანეგდოტები" ჰქვია და უნდა იყოს "ანეკდოტები"...
და რა ვიცი, მივყვეთ და ვასწოროთ...
დავიცვათ ქართული ენა
Moderators: Kakha, Druides, Mta Mkvarebia, ilia, Kakha, Druides, Mta Mkvarebia, ilia, Kakha, Druides, Mta Mkvarebia, ilia, Kakha, Druides, Mta Mkvarebia, ilia
- imerkhevli
- მაწანწალა
- Posts: 540
- Joined: 21 ნოე 2008, 23:35
- Contact:
დავიცვათ ქართული ენა
Last edited by imerkhevli on 11 აპრ 2010, 22:02, edited 1 time in total.
დავიცვათ ქართული ენა
ისე მე საერთოდ არ მაქვს კონტაქტი ქართველებთან აქ და ვგრძნობ რომ მაგრად მიჭირს უკვე ქართულად აზრის ჩამოყალიბება
გიჟს აჰყე, ჭკვიანს დაჰყე!
დავიცვათ ქართული ენა
მოვაწყოთ...imerkhevli wrote:გენიოსზე გენიოსი ნუ მოუშალოს ჩვენს ქვეყანას ღმერთმა მივყვეთ და ვასწოროთ....ხო,სხვათა შორის უკვე აღვნიშნე,რომ სწორია ,,ჩვენ შესახებ' და არა ჩვენს შესახებ(ერთ-ერთი თემა გახლავთ)მაგრამ ჯერ-ჯერობით არ გაუსწორებიათ და რა ვქნათ მიტინგს ხომ არ მოვაწყობთARCHILI wrote:გენიოსებო, სხვებზე რომ მორალისტურად მსჯელობთ ხოლმე და საკუთარი თავი ქართულის უბადლო მცოდნეებად მოგაქვთ, ეგება, ამ ქაქანში კარავის ქართული გავასწოროთ...
შესწორებების შეტანა არ ვიცი, ვის ძალუძს, ბუმბერაზ ადმინს თუ დიად მოდერატორებს, დაე, უფლებამოსილმა პირებმა განახორციელონ, ამ გაუგებარ ქაქანებში კარავის ქართული გავასწოროთ და მერე ეგება აქ წერის მაგიერ გასწორდეს კიდეც...
მაგალითად...
ქვემოთ, რჩევებში, თემაა "მარშუტები" და უნდა იყოს "მარშრუტები", ზოგად საუბრებში ერთი თემაა, მშვენიერი "ანეგდოტები" ჰქვია და უნდა იყოს "ანეკდოტები"...
და რა ვიცი, მივყვეთ და ვასწოროთ...
დავიცვათ ქართული ენა
მაპატიეთ, შეიძლება ძალიან თემიდან გადახვევაა, მაგრამ ცალკე თემის გახსნა არ მინდოდა... ძალიან გთხოვთ, სერიოზულად მიუდგეთ ჩემს თხოვნას:
ხვალ კოლორადოს უნივერსიტეტში საქართველოს შესახებ ლექცია უნდა ჩავატარო კიდევ ერთ ქართველ გოგონასთან ერთად. დღესაც ვიყავით, მაგრამ დღეს უბრალოდ ფილმის ჩვენებას დავესწარით. პროფესორმა შტეფმა დასაწყისშივე გვთხოვა დაფაზე ჩვენი სახელები ქართული და ლათინური ანბანით დაგვეწერა. იქ ერთი სტუდენტი იყო სომხეთიდან და მაშინვე გამოუცხადა აუდიტორიას - სხვათაშორის ქართული ანბანიც მესროპ მაშტოცმა დაწერა, ისევე როგორც სომხური ანბანიო.. (მერე საუბარში კიდევ რაღაც სიტყვა ჩამოაგდო თვითონ, სამხრეთ ოსეთიო და მერე თან მიაყოლა, თუმცა ეგ საქართველოს ნაწილი არ არისო... მხოლოდ საბჭოთა კავშირის დროს იყოო)...
ჰოდა, ხვალ უფრო დაწვრილებით იქნება საქართველოს შესახებ საუბარი და დარწმუნებული ვარ ის სტუდენტი ისევ მსგავს პროვოკაციულ განცხადებებს გააკეთებს... თქვენი დახმარება მჭირდება, როგორც ჩემზე გაცილებით კომპეტენტურების. გთხოვთ, მითხარით ქართული ანბანის შესახებ სიმართლე.
ხვალ კოლორადოს უნივერსიტეტში საქართველოს შესახებ ლექცია უნდა ჩავატარო კიდევ ერთ ქართველ გოგონასთან ერთად. დღესაც ვიყავით, მაგრამ დღეს უბრალოდ ფილმის ჩვენებას დავესწარით. პროფესორმა შტეფმა დასაწყისშივე გვთხოვა დაფაზე ჩვენი სახელები ქართული და ლათინური ანბანით დაგვეწერა. იქ ერთი სტუდენტი იყო სომხეთიდან და მაშინვე გამოუცხადა აუდიტორიას - სხვათაშორის ქართული ანბანიც მესროპ მაშტოცმა დაწერა, ისევე როგორც სომხური ანბანიო.. (მერე საუბარში კიდევ რაღაც სიტყვა ჩამოაგდო თვითონ, სამხრეთ ოსეთიო და მერე თან მიაყოლა, თუმცა ეგ საქართველოს ნაწილი არ არისო... მხოლოდ საბჭოთა კავშირის დროს იყოო)...
ჰოდა, ხვალ უფრო დაწვრილებით იქნება საქართველოს შესახებ საუბარი და დარწმუნებული ვარ ის სტუდენტი ისევ მსგავს პროვოკაციულ განცხადებებს გააკეთებს... თქვენი დახმარება მჭირდება, როგორც ჩემზე გაცილებით კომპეტენტურების. გთხოვთ, მითხარით ქართული ანბანის შესახებ სიმართლე.
დავიცვათ ქართული ენა
Miranda
დამცინავად გაუღიმეთ და წყაროების შესახებ ჰკითხეთ
დამცინავად გაუღიმეთ და წყაროების შესახებ ჰკითხეთ
დავიცვათ ქართული ენა
ხოდა შენც უთხარი, დავით აღმაშენებელს უმადლოდეთ საქართველოში მასობრივად ჩამოსახლების უფლება,რომ მოგცათ თქო თორე მათხოვრობაში აღმოგხდებოდათ სულითქო, სტალინის მადლიერნი იყვნენ სოფელი ერევანი (მეტი ნამდვილად არ იყო) ქალაქად რომ გიქციათო
ყველაფერს, როგორ უნდა იბრალებდნენ,
ეხლა გავდივარ და რომ მოვალ კიდე კარგ რაგაცეებს გეტყვი მაგ გიჟვრაცუებზე
ყველაფერს, როგორ უნდა იბრალებდნენ,
ეხლა გავდივარ და რომ მოვალ კიდე კარგ რაგაცეებს გეტყვი მაგ გიჟვრაცუებზე
დავიცვათ ქართული ენა
კიდევ ისიც უთხარი, რომ საქართველოშI 3 ანბანია )
ყველა მესრიპ მაშტიცის შრქმნილიათქო?
ყველა მესრიპ მაშტიცის შრქმნილიათქო?
დავიცვათ ქართული ენა
ზემოთ რა თქმა უნდა ხუმრობით. სამწუხაროა, რომ ქართველებს ისტორიკოსების გარდა ლაკონური პასუხები მსგავს სისულელეებზე არ გგვაჩნია. აი, მე კი უცხოეთში რამდენი სომეხიც შემხვედრია, ის არა მარტო არგუმენტებით (სხვა საქმეა რა არგუმენტებით) მოუთხრობს უცხოებს თავისი ქვეყნის ისტორიის შესახებ, არამედ საქართველოს შესახებ ბევრი ტყუილი და მართალი იცის. რიგით ქართველებს კი მათ ამ არგუმენტებზე პასუხის გაცემა გვიჭირს. ეს იმიტომ, რომ მზად არ ვართ. ისინი კი ისე საუბრობენ, თითქოს ეს ესაა, რეფერატი გუშინ საღამოს მოამზადესო. იქნებ წაგეხმაროთ რაღაცეებში. ხვალ ე.ი. 14-ში? დროით განსხვავებაში არ ავცდეთ
PS. ერთ ლიბანელს ვიცნობდი, სემიტური ჰაბიტუსით, მაგრამ აღმოჩნდა, რომ ლიბანელი სომეხი იყო. სამი თაობა ლიბანში ცხოვრობდა და "ტიპმა" საქართველოს ისტორია იცოდა.
თქვენ იცნობთ მეზობელი ქვეყნების ისტორიას?
PS. ერთ ლიბანელს ვიცნობდი, სემიტური ჰაბიტუსით, მაგრამ აღმოჩნდა, რომ ლიბანელი სომეხი იყო. სამი თაობა ლიბანში ცხოვრობდა და "ტიპმა" საქართველოს ისტორია იცოდა.
თქვენ იცნობთ მეზობელი ქვეყნების ისტორიას?
დავიცვათ ქართული ენა
გიჟვრაცუები ჩვენ ვართ. ისინი გვეძახიან. და მეც ვთვლი, რომ მართლა ასეთები ვართ.Hereti wrote: გიჟვრაცუებზე
როდესაც რამეს ვასაბუთებთ, ლანძღვა მართლა არაა საჭირო. კარგია, თუ მირანდა, მართლა დამაჯერებელ არგუმენტებს მოიყვანს ჩვენი დახმარებით, ან სულ ცოტა, მის არგუმენტებს გააბათილებს.
დავიცვათ ქართული ენა
აუ, რამდენი ვწერე და არ განთავსდა.. დამეკარგა ნაწერი
მადლობა Nephros, Hereti, ნიმფა!
იმას ვწერდი, რომ არ მინდა იფიქროთ, რომ მისი კომენტარები პასუხგაუცემელი დავტოვე. უფრო მეტიც, როგორც ჩანს დამაჯერებელი ვიყავი და უხერხულადაც კი იგრძნო თავი...
მაგრამ მინდოდა ჩემი არგუმენტები გადამემოწმებინა და გამემყარებინა.. აქ ინფორმაციის მოძიების ერთადერთი საშუალება ინტერნეტი მაქვს... მაგრამ ბევრს ვერაფერს მივაგენი.. ბევრი ქართული ვებ-გვერდები რატომღაც სულ არ გახსნა..
რაც მოვიძიე ის იყო, რომ თურმე ქართველებს მიგვაჩნია, რომ ანბანი ნახევრად მითოლოგიურმა ფარნავაზ მეფემ დაგვიწერა (III საუკუნეში, ჩვ.წ.აღ-მდე), თუმცა პირველი რეალური წარწერა ჩვ. წ.აღ-ით 430 წლით არის დათარიღებულიო (მაშინ როცა მესროპ მაშტოცმა სომხური ანბანი 405 წელს შექმნაო). იმასაც წავაწყდი, რომ შეიძლება მაშტოცმა სრულად არ შექმნა ქართველებისთვის ანბანიო, მაგრამ ძალიან დიდი როლი შეასრულა მის შექმნაშიო...
ალბანური ანბანის შექმნასაც მესროპ მაშტოცს უკავშირებენ.
ვიკიპედიაზეც იმავე ინფორმაციას ნახავთ.. მართალია ეგ ელექტრონული ენციკლოპედია სანდო არ არის, მაგრამ მაინც საინტერესოა რა წყაროებზე დაყრდნობით დაიწერა ინფორმაცია.. გამოყენებულ ლიტერატურაში ბევრი რუსული წიგნიცაა მითითებული.
მოკლედ.. სწორედ ამიტომ მოგმართეთ დახმარებისთვის.. მაინტერესებს რა არის დადასტურებული; რის შესახებ არსებობს ეჭვი (რაც შეიძლება დადასტურებული არ არის) და ა.შ.
წინასწარ ყველას დიდი მადლობა ) (იმედია ისევ არ წაიშლება)
მადლობა Nephros, Hereti, ნიმფა!
იმას ვწერდი, რომ არ მინდა იფიქროთ, რომ მისი კომენტარები პასუხგაუცემელი დავტოვე. უფრო მეტიც, როგორც ჩანს დამაჯერებელი ვიყავი და უხერხულადაც კი იგრძნო თავი...
მაგრამ მინდოდა ჩემი არგუმენტები გადამემოწმებინა და გამემყარებინა.. აქ ინფორმაციის მოძიების ერთადერთი საშუალება ინტერნეტი მაქვს... მაგრამ ბევრს ვერაფერს მივაგენი.. ბევრი ქართული ვებ-გვერდები რატომღაც სულ არ გახსნა..
რაც მოვიძიე ის იყო, რომ თურმე ქართველებს მიგვაჩნია, რომ ანბანი ნახევრად მითოლოგიურმა ფარნავაზ მეფემ დაგვიწერა (III საუკუნეში, ჩვ.წ.აღ-მდე), თუმცა პირველი რეალური წარწერა ჩვ. წ.აღ-ით 430 წლით არის დათარიღებულიო (მაშინ როცა მესროპ მაშტოცმა სომხური ანბანი 405 წელს შექმნაო). იმასაც წავაწყდი, რომ შეიძლება მაშტოცმა სრულად არ შექმნა ქართველებისთვის ანბანიო, მაგრამ ძალიან დიდი როლი შეასრულა მის შექმნაშიო...
ალბანური ანბანის შექმნასაც მესროპ მაშტოცს უკავშირებენ.
ვიკიპედიაზეც იმავე ინფორმაციას ნახავთ.. მართალია ეგ ელექტრონული ენციკლოპედია სანდო არ არის, მაგრამ მაინც საინტერესოა რა წყაროებზე დაყრდნობით დაიწერა ინფორმაცია.. გამოყენებულ ლიტერატურაში ბევრი რუსული წიგნიცაა მითითებული.
მოკლედ.. სწორედ ამიტომ მოგმართეთ დახმარებისთვის.. მაინტერესებს რა არის დადასტურებული; რის შესახებ არსებობს ეჭვი (რაც შეიძლება დადასტურებული არ არის) და ა.შ.
წინასწარ ყველას დიდი მადლობა ) (იმედია ისევ არ წაიშლება)
კი, 14 აპრილს ვგულისხმობდი (დილის 11 სთ-ზე). 'ხვალ' იმიტომ დავწერე, რომ ზეგ რომ დამეწერა, ვიფიქრე, 15 აპრილს იფიქრებენ-თქო..Nephros wrote:ხვალ ე.ი. 14-ში? დროით განსხვავებაში არ ავცდეთ
- tamuna_gudarexi
- იეტი
- Posts: 2290
- Joined: 15 ივნ 2005, 15:28
- Location: არსად...
დავიცვათ ქართული ენა
MIRANDA
იფიქრებს კაცი, 14 აპრილისთვის დისკუსია განგებ შეირჩაო ეს ხომ დედა ენის დღეა!
თუ რამეს ვიპოვი, ამ პოსტს შევავსებ ხოლმე, მირანდა.
არ ვიცი, რამდენად გამოგადგება, ვფიქრობ, ნაწილ-ნაწილ მაინც შეიძლება ამოიკრიფოს ღირებული ინფორმაცია.
ცნობები ქართული დამწერლობის წარმოშობის შესახებ ურთიერგამომრიცხავია:
•ქართული გადმოცემის თანახმად მისი შექმნა მიეწერება საქართველოს მეფე ფარნავაზ I-ს ძვ.წ. III საუკუნეში.ქართული მწერლობის უძველესი ძეგლი "შუშანიკის წამება" უეჭველად ცხადყოფს, რომ მის დაწერამდე უნდა არსებულიყო მაღალგანვითარებული წერილობითი კულტურა, რაც მხარს უმაგრებს თქმულებას ქართული ანბანის ფარნავაზის მიერ შექმნის შესახებ. ამასთან, პროფესორ რევაზ ბარამიძის მიერ 1990-იანი წლების დამდეგს დადასტურებულია, რომ "ქართლის ცხოვრება"-ში ჩართული "ცხოვრება ფარნავაზისი" არის ფარნავაზის თანამედროვე ჟამთააღმწერლის მიერ შექმნილი თხზულება.
•ბოლო დრომდე, არქეოლოგიური მონაცემებით ქართული ანბანის შექმნას ახ.წ. IV-V საუკუნეებს უკავშირებდნენ (დავათის სტელის ასომთავრული წარწერა (ახ.წ. IV საუკუნე) და ბოლნისის სიონის ასომთავრული წარწერა (492-493 წწ)). უკანასკნელი მონაცემები (აკადემიკოსლევან ჭილაშვილის ხელმძღვანელობითნეკრესში (კახეთი) 1990-იან და 2000-2003 წლებში ჩატარებული სამუშაოების შედეგად მოპოვებული მნიშვნელოვანი მასალები) ადასტურებს, რომ ქართული ანბანის შექმნა ქრისტიანობამდელ ხანას განეკუთვნება.
წყარო: http://www.igvirtual.net/index.php?opti ... et&lang=ka
ეს საგულისხმო იქნება, ვგონებ:
"ახალი ეპოქა "
# 14 (66)
23-26 თებერვალი, 2001 წელი
ამ საქმეს მიხედვა სჭირდება
მაია ჯალიაშვილი
სამწუხაროა, როდესაც ენციკლოპედიური ხასიათის ნაშრომში საქართველოს შესახებ დამახინჯებულ ინფორმაციას წააწყდები. ეს რომ საბჭოთა ეპოქაში ყოფილიყო, არ გაგვიკვირდებოდა, მაშინ ხომ დაუფარავად და გეგმაზომიერად ხდებოდა ეროვნულ ფასეულობათა ხელყოფა, მაგრამ როცა ამგვარ რამეს 1997 წელს გამოცემულ წიგნში წააწყდები, ტკივილთან ერთად აღშფოთებასაც იგრძნობ. ეს არის ნიშანთა და სიმბოლოთა ენციკლოპედია, რომლის შემდგენელია ჯონ ფოლი, დაბეჭდილია მოსკოვში რუსულ ენაზე. თავისთავად მეტად საინტერესო წიგნია, მაგრამ იმ თავში, რომელსაც "ანბანთა მოზაიკა" ჰქვია, ქართული ანბანის შესახებ ასეთ ინფორმაციას წააწყდებით. (გთავაზობთ სიტყვასიტყვით თარგმანს): "ქართული ანბანი შექმნა მისიონერმა მესროპმა მეხუთე საუკუნეში. ეს ანბანი გამოიყენება საქართველოში. იგი ნაწილობრივ ეფუძნება სპარსულ ანბანს, ფალაურს. ქართულ ანბანში ოცდაცამეტი ასოა და იწერება მარჯვნიდან მარცხნივ. დღეს რომ იყენებენ "საერო" ანბანს, უწოდებენ "კხედრულს". მეთერთმეტე საუკუნეში შეცვალა მან თავდაპირველად ხმარებული "საეკლესიო დამწერლობა", კხუტსური". წიგნიერ მკითხველს თვალში მოხვდება ამ პატარა ინფორმაციის უზუსტობანი.
საზოგადოდ, ქართული ანბანის შექმნისა და წარმომავლობის შესახებ სხვადასხვა ვერსია არსებობს. დღეს კი გამოკვეთილია ორი თეორია - "სემური" და "ბერძნული". ჩვენი აზრით, ყველაზე არგმუმენტირებული ივანე ჯავახიშვილის კონცეფციაა. მეცნიერის აზრით, ქართული ანბანი შეიქმნა ჩვენს წ.აღ. მდე VII საუკუნეში ფინიკურ-სემური ანბანის საფუძველზე. ქართულ ისტორიულ წყაროებში ანბანის შემქმნელად დასახელებულია ფარნავაზ მეფეა, რომელიც ჩვ. წ. აღ. მდე III საუკუნეში ცხოვრობდა და ანბანთან ერთად ქართული სახელმწიფოც ჩამოყალიბდა. რაც შეეხება ინფორმაციაში ნახსენებ მესროპის მიერ ქართული ანბანის შექმნის ვერსიას, იგი დიდი ხანია უარყოფილია. მესროპმა სომხებს შეუქმნა ანბანი. მისი მოღვაწეობა აღწერილი აქვს მისსავე თანამედროვე კორიუნს, სწორედ მას ეკუთვნის ზემოთ ნახსენები ვერსია. ქართველმა მეცნიერებმა დიდი ხანია, უგულებელყვეს ეს გულუბრყვილო ვარაუდი ქართული ენის არმცოდნე სომხის მიერ ქართული ანბანის შექმნისა. ივანე ჯავახიშვილმა ცხადყო, რომ კორიუნის თხზულების თავდაპირველ ვარიანტში ეს ინფორმაცია არ ყოფილა და მხოლოლ გვიან ჩაამატეს ქართულ-სომხური ეკლესიების განხეთქილების შემდეგ (ეს ინფორმაცია სხვაგანაც იყო ჩამატებული, რომლის სიყალბე ზაზა ალექსიძემ გამოავლინა. ქართული ისტორიული წყარო კი გვამცნობს, რომ სომხები სარგებლობდნენ ჯერ ბერძნული და ქართული დამწერლობებით და მესროპმა ქრისტეს მოსვლის შემდეგ შეუქმნა მათ ანბანი: "და ქმნა ასონი მათნი, მსგავსნი ქართულის ხუცურის წერილისა".
ენციკლოპედიაში დამახინჯებულია ტერმინებიც. ხუცურის ნაცვლად "კხუტსური", ხოლო მხედრულის ნაცვლად "კხედრული" წერია.
იმ თავში კი, სადაც ქრისტიანულ ჯვრებზეა საუბარი და უამრავი თვალსაჩინო მაგალითია მოტანილი, სამწუხაროდ, არაფერია ნათვქამი ორიგინალურ ქართული ვაზის ჯვარზე. ამის ხსენება, უდავოდ, გაამდიდრებდა ინფორმაციას.
ჯონ ფოლიმ ასეთი ინფორმაცია, ალბათ, რუსულ ენაზე გამოცემული რომელიმე ენციკლოპედიიდან გადაიწერა, მაგრამ მას, რა თქმა უნდა, მეტი ყურადღება მართებდა.
სამწუხაროა, რომ ეს ყალბი ინფორმაცია წიგნიდან წიგნში გადავა და განმკითხავი არავინ იქნება. ამ საქმეს მიხედვა სჭირდება.
(c) გაზეთი " ახალი ეპოქა "
წყარო: http://www.opentext.org.ge/01/ae/14/14-30.htm
იფიქრებს კაცი, 14 აპრილისთვის დისკუსია განგებ შეირჩაო ეს ხომ დედა ენის დღეა!
თუ რამეს ვიპოვი, ამ პოსტს შევავსებ ხოლმე, მირანდა.
არ ვიცი, რამდენად გამოგადგება, ვფიქრობ, ნაწილ-ნაწილ მაინც შეიძლება ამოიკრიფოს ღირებული ინფორმაცია.
ცნობები ქართული დამწერლობის წარმოშობის შესახებ ურთიერგამომრიცხავია:
•ქართული გადმოცემის თანახმად მისი შექმნა მიეწერება საქართველოს მეფე ფარნავაზ I-ს ძვ.წ. III საუკუნეში.ქართული მწერლობის უძველესი ძეგლი "შუშანიკის წამება" უეჭველად ცხადყოფს, რომ მის დაწერამდე უნდა არსებულიყო მაღალგანვითარებული წერილობითი კულტურა, რაც მხარს უმაგრებს თქმულებას ქართული ანბანის ფარნავაზის მიერ შექმნის შესახებ. ამასთან, პროფესორ რევაზ ბარამიძის მიერ 1990-იანი წლების დამდეგს დადასტურებულია, რომ "ქართლის ცხოვრება"-ში ჩართული "ცხოვრება ფარნავაზისი" არის ფარნავაზის თანამედროვე ჟამთააღმწერლის მიერ შექმნილი თხზულება.
•ბოლო დრომდე, არქეოლოგიური მონაცემებით ქართული ანბანის შექმნას ახ.წ. IV-V საუკუნეებს უკავშირებდნენ (დავათის სტელის ასომთავრული წარწერა (ახ.წ. IV საუკუნე) და ბოლნისის სიონის ასომთავრული წარწერა (492-493 წწ)). უკანასკნელი მონაცემები (აკადემიკოსლევან ჭილაშვილის ხელმძღვანელობითნეკრესში (კახეთი) 1990-იან და 2000-2003 წლებში ჩატარებული სამუშაოების შედეგად მოპოვებული მნიშვნელოვანი მასალები) ადასტურებს, რომ ქართული ანბანის შექმნა ქრისტიანობამდელ ხანას განეკუთვნება.
წყარო: http://www.igvirtual.net/index.php?opti ... et&lang=ka
ეს საგულისხმო იქნება, ვგონებ:
"ახალი ეპოქა "
# 14 (66)
23-26 თებერვალი, 2001 წელი
ამ საქმეს მიხედვა სჭირდება
მაია ჯალიაშვილი
სამწუხაროა, როდესაც ენციკლოპედიური ხასიათის ნაშრომში საქართველოს შესახებ დამახინჯებულ ინფორმაციას წააწყდები. ეს რომ საბჭოთა ეპოქაში ყოფილიყო, არ გაგვიკვირდებოდა, მაშინ ხომ დაუფარავად და გეგმაზომიერად ხდებოდა ეროვნულ ფასეულობათა ხელყოფა, მაგრამ როცა ამგვარ რამეს 1997 წელს გამოცემულ წიგნში წააწყდები, ტკივილთან ერთად აღშფოთებასაც იგრძნობ. ეს არის ნიშანთა და სიმბოლოთა ენციკლოპედია, რომლის შემდგენელია ჯონ ფოლი, დაბეჭდილია მოსკოვში რუსულ ენაზე. თავისთავად მეტად საინტერესო წიგნია, მაგრამ იმ თავში, რომელსაც "ანბანთა მოზაიკა" ჰქვია, ქართული ანბანის შესახებ ასეთ ინფორმაციას წააწყდებით. (გთავაზობთ სიტყვასიტყვით თარგმანს): "ქართული ანბანი შექმნა მისიონერმა მესროპმა მეხუთე საუკუნეში. ეს ანბანი გამოიყენება საქართველოში. იგი ნაწილობრივ ეფუძნება სპარსულ ანბანს, ფალაურს. ქართულ ანბანში ოცდაცამეტი ასოა და იწერება მარჯვნიდან მარცხნივ. დღეს რომ იყენებენ "საერო" ანბანს, უწოდებენ "კხედრულს". მეთერთმეტე საუკუნეში შეცვალა მან თავდაპირველად ხმარებული "საეკლესიო დამწერლობა", კხუტსური". წიგნიერ მკითხველს თვალში მოხვდება ამ პატარა ინფორმაციის უზუსტობანი.
საზოგადოდ, ქართული ანბანის შექმნისა და წარმომავლობის შესახებ სხვადასხვა ვერსია არსებობს. დღეს კი გამოკვეთილია ორი თეორია - "სემური" და "ბერძნული". ჩვენი აზრით, ყველაზე არგმუმენტირებული ივანე ჯავახიშვილის კონცეფციაა. მეცნიერის აზრით, ქართული ანბანი შეიქმნა ჩვენს წ.აღ. მდე VII საუკუნეში ფინიკურ-სემური ანბანის საფუძველზე. ქართულ ისტორიულ წყაროებში ანბანის შემქმნელად დასახელებულია ფარნავაზ მეფეა, რომელიც ჩვ. წ. აღ. მდე III საუკუნეში ცხოვრობდა და ანბანთან ერთად ქართული სახელმწიფოც ჩამოყალიბდა. რაც შეეხება ინფორმაციაში ნახსენებ მესროპის მიერ ქართული ანბანის შექმნის ვერსიას, იგი დიდი ხანია უარყოფილია. მესროპმა სომხებს შეუქმნა ანბანი. მისი მოღვაწეობა აღწერილი აქვს მისსავე თანამედროვე კორიუნს, სწორედ მას ეკუთვნის ზემოთ ნახსენები ვერსია. ქართველმა მეცნიერებმა დიდი ხანია, უგულებელყვეს ეს გულუბრყვილო ვარაუდი ქართული ენის არმცოდნე სომხის მიერ ქართული ანბანის შექმნისა. ივანე ჯავახიშვილმა ცხადყო, რომ კორიუნის თხზულების თავდაპირველ ვარიანტში ეს ინფორმაცია არ ყოფილა და მხოლოლ გვიან ჩაამატეს ქართულ-სომხური ეკლესიების განხეთქილების შემდეგ (ეს ინფორმაცია სხვაგანაც იყო ჩამატებული, რომლის სიყალბე ზაზა ალექსიძემ გამოავლინა. ქართული ისტორიული წყარო კი გვამცნობს, რომ სომხები სარგებლობდნენ ჯერ ბერძნული და ქართული დამწერლობებით და მესროპმა ქრისტეს მოსვლის შემდეგ შეუქმნა მათ ანბანი: "და ქმნა ასონი მათნი, მსგავსნი ქართულის ხუცურის წერილისა".
ენციკლოპედიაში დამახინჯებულია ტერმინებიც. ხუცურის ნაცვლად "კხუტსური", ხოლო მხედრულის ნაცვლად "კხედრული" წერია.
იმ თავში კი, სადაც ქრისტიანულ ჯვრებზეა საუბარი და უამრავი თვალსაჩინო მაგალითია მოტანილი, სამწუხაროდ, არაფერია ნათვქამი ორიგინალურ ქართული ვაზის ჯვარზე. ამის ხსენება, უდავოდ, გაამდიდრებდა ინფორმაციას.
ჯონ ფოლიმ ასეთი ინფორმაცია, ალბათ, რუსულ ენაზე გამოცემული რომელიმე ენციკლოპედიიდან გადაიწერა, მაგრამ მას, რა თქმა უნდა, მეტი ყურადღება მართებდა.
სამწუხაროა, რომ ეს ყალბი ინფორმაცია წიგნიდან წიგნში გადავა და განმკითხავი არავინ იქნება. ამ საქმეს მიხედვა სჭირდება.
(c) გაზეთი " ახალი ეპოქა "
წყარო: http://www.opentext.org.ge/01/ae/14/14-30.htm
დავიცვათ ქართული ენა
სიტყვა სხვა არის, საქმე სულ სხვაა,
სხვა უდევთ გულში მად დაფარული,
ხრიკია მხოლოდ პოლიტიკური...
ძმობა, ერთობა და სიყვარული.
ვისზეა ნათქვამი თუ იცით ეს სიტყვები, არ მინდოდა ამ თემაზე საუბარი ,მაგრამ..
სხვა უდევთ გულში მად დაფარული,
ხრიკია მხოლოდ პოლიტიკური...
ძმობა, ერთობა და სიყვარული.
ვისზეა ნათქვამი თუ იცით ეს სიტყვები, არ მინდოდა ამ თემაზე საუბარი ,მაგრამ..
დავიცვათ ქართული ენა
ქართველები ნაციონალისტები არიანო...
ნეტავი ვიყოთ მართლა
მაგრამ ჩვენ ინტერნაციონალები ვართ და ვიყავით მუდამ, ვიყავით იმაზე ადრე ვიდრე ეს სიტყვა საერთოდ დაიბადებოდა
ხოდა ეს ჩვენი ღირსება ამავე დროს ჩვენი დიდი ეროვნული უბედურებაა
წერდა კიტა ბუაჩიძე, ვფიქრობ ქართული მწერლობის ერტ-ერთ უდიდეს ნაშრომში, წიგნში სახელად "შავი წიგნი"
ნეტავი ვიყოთ მართლა
მაგრამ ჩვენ ინტერნაციონალები ვართ და ვიყავით მუდამ, ვიყავით იმაზე ადრე ვიდრე ეს სიტყვა საერთოდ დაიბადებოდა
ხოდა ეს ჩვენი ღირსება ამავე დროს ჩვენი დიდი ეროვნული უბედურებაა
წერდა კიტა ბუაჩიძე, ვფიქრობ ქართული მწერლობის ერტ-ერთ უდიდეს ნაშრომში, წიგნში სახელად "შავი წიგნი"
დავიცვათ ქართული ენა
საზღვარგარეთ სომხები რუკას რუკაზე უშვებენ სადაც მცირე სომხეთი ჩვენდა საბედნიეროდ მხოლოდ გორამდე აღწევს, ცხადია ამ საზღვრებშივეა მოქცეული მათი "სატახტო ქალაქი" თბილისიც
დავიცვათ ქართული ენა
თემიდან გადავუხვევ და ოსების თემას შევეხები,