ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
Moderators: Kakha, Druides, Mta Mkvarebia, ilia, Kakha, Druides, Mta Mkvarebia, ilia, Kakha, Druides, Mta Mkvarebia, ilia, Kakha, Druides, Mta Mkvarebia, ilia
- Tamari-ch.
- იეტი
- Posts: 10747
- Joined: 23 აპრ 2008, 20:31
- Location: Tbilisi
ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
http://saunje.ge/index.php?option=com_c ... 7&Itemid=3
ჯვრის წარწერები //ქართული საბჭოთა ენციკლოპედია.ტ.XI.-თბ.,1987.-გვ.563. ცნობები ჯვრის ტაძრის რელიეფური წარწერების შესახებ.
ქართული ასომთავრული დამწერლობის ჩვენამდე მიღწეული ერთ ერთი უძველესი ეპიგრაფიკული ნიმუში. ამოკვეთილია ჯვრის ტაძრის (იხ. ჯვარი მცხეთისა) აღმოსავლეთ და სამხრეთ ფასადის რელიეფებზე, ტაძრის შუაში აღმართულ ჯვრის კვარცხლბეკზე (კვარცხლბეკის შემორჩენილი ნაწილი წარწერის ფრაგმენტითურთ ამჟამად დაცულია საქართველოს სახელმწიფო მუზეუმში), ტაძრის სამხრეთ - დასავლეთ კუთხის ოთახის შესასვლელის თავზე და კედლის მოპირკეთების ცალკეულ ფილებზე. ყველა წარწერა თანადროულია და მათში მოხსენიებული ისტორიული პირების, კერძოდმ სტეფანოზის ქართლში ერისმთავრობის დროის მიხედვით თარიღდება (VI-VII საუკუნეების მიჯნა).
შინაარსის მიხედვით ჯვრის წარწერები იყოფა შემდეგ ჯგუფებად:
1. სამშენებლო-ქტიტორული წარწერები: სტეფანოზ პატრიკიოსის, მისი ძმის დემეტრეს ეპატოსის და ძის ადრნერსე ეპატოსის წარწერა ჯვრის „აღმართვის“ შესახებ, ამოკვეთილია კვარცხლბეკზე; ქრისტეს მხევლის თემესტიას წარწერა ტაძრის სამხრეთ - დასავლეთ კუთხის ოთახის - „საყოფელის“ აშენების შესახებ, ამოკვეთილი ამ ოთახის შესასვლელის ტავზე, სიგა მხარეს;
2. მოსახსენებლები: სტეფანოს ქართლის პატრიკიოსისა - „ჯუარო მაცხოვრისაო, სტეფანოს ქართლისა პატრიკიოსი შეიწყალე“; დემეტრე ეპატოსისა - „წმინდაო მიქაელ მთავარანგელოზო, დემეტრე ეპატოსსა მეოხ ხეყავ“; ადრნერსე ეპატოსისა - „წმიდაო გაბრიელ მთავარანგელოზო, ადრნერსე ეპატოსსა მეოხ ეყავ“; ადრნერსე ეპატოსის ძის ქობულ -სტეფანოსისა - „წმიდაო სტეფანე, ქობულ-სტეფანოსი შეიწყალე“.
3. გამოსახულებების განმსაზღვრელი წარწერები; მათგან მოაღწია მხოლოდ ერთმა, ძალზე დაზიანებული სახით: „ქობულ სტეფანოსი ადრნერსეს ძე“;
4. ხელოსანთა ნიშნები - ქართული ასომტავრული ანბანის ცალკეული ასოები, რომლებიც დასმულია ტაძრის მოპირკეთების სხვადასხვა ფილაზე.
ჯვრის წარწერები მნიშვნელოვანია პალეოგრაფიისათვის, როგორც ქართული დამწერლობის მტკიცედ დათარიღებული ნიმუშები, და ენის ისტორიისათვის - მათში დასტურდება როგორც ხანმეტი, ისე არახანმეტი ფორმები.
ლიტ.: ქართული წარწერების კორპუსი, ლაპიდარული წარწერები, I - აღმოსავლეთ და სამხრეთ საქართველო, (V-X სს.), ნ. შოშიაშვილის გამოც., თბ., 1980 ვ. სილოგავა
ჯვრის წარწერები //ქართული საბჭოთა ენციკლოპედია.ტ.XI.-თბ.,1987.-გვ.563. ცნობები ჯვრის ტაძრის რელიეფური წარწერების შესახებ.
ქართული ასომთავრული დამწერლობის ჩვენამდე მიღწეული ერთ ერთი უძველესი ეპიგრაფიკული ნიმუში. ამოკვეთილია ჯვრის ტაძრის (იხ. ჯვარი მცხეთისა) აღმოსავლეთ და სამხრეთ ფასადის რელიეფებზე, ტაძრის შუაში აღმართულ ჯვრის კვარცხლბეკზე (კვარცხლბეკის შემორჩენილი ნაწილი წარწერის ფრაგმენტითურთ ამჟამად დაცულია საქართველოს სახელმწიფო მუზეუმში), ტაძრის სამხრეთ - დასავლეთ კუთხის ოთახის შესასვლელის თავზე და კედლის მოპირკეთების ცალკეულ ფილებზე. ყველა წარწერა თანადროულია და მათში მოხსენიებული ისტორიული პირების, კერძოდმ სტეფანოზის ქართლში ერისმთავრობის დროის მიხედვით თარიღდება (VI-VII საუკუნეების მიჯნა).
შინაარსის მიხედვით ჯვრის წარწერები იყოფა შემდეგ ჯგუფებად:
1. სამშენებლო-ქტიტორული წარწერები: სტეფანოზ პატრიკიოსის, მისი ძმის დემეტრეს ეპატოსის და ძის ადრნერსე ეპატოსის წარწერა ჯვრის „აღმართვის“ შესახებ, ამოკვეთილია კვარცხლბეკზე; ქრისტეს მხევლის თემესტიას წარწერა ტაძრის სამხრეთ - დასავლეთ კუთხის ოთახის - „საყოფელის“ აშენების შესახებ, ამოკვეთილი ამ ოთახის შესასვლელის ტავზე, სიგა მხარეს;
2. მოსახსენებლები: სტეფანოს ქართლის პატრიკიოსისა - „ჯუარო მაცხოვრისაო, სტეფანოს ქართლისა პატრიკიოსი შეიწყალე“; დემეტრე ეპატოსისა - „წმინდაო მიქაელ მთავარანგელოზო, დემეტრე ეპატოსსა მეოხ ხეყავ“; ადრნერსე ეპატოსისა - „წმიდაო გაბრიელ მთავარანგელოზო, ადრნერსე ეპატოსსა მეოხ ეყავ“; ადრნერსე ეპატოსის ძის ქობულ -სტეფანოსისა - „წმიდაო სტეფანე, ქობულ-სტეფანოსი შეიწყალე“.
3. გამოსახულებების განმსაზღვრელი წარწერები; მათგან მოაღწია მხოლოდ ერთმა, ძალზე დაზიანებული სახით: „ქობულ სტეფანოსი ადრნერსეს ძე“;
4. ხელოსანთა ნიშნები - ქართული ასომტავრული ანბანის ცალკეული ასოები, რომლებიც დასმულია ტაძრის მოპირკეთების სხვადასხვა ფილაზე.
ჯვრის წარწერები მნიშვნელოვანია პალეოგრაფიისათვის, როგორც ქართული დამწერლობის მტკიცედ დათარიღებული ნიმუშები, და ენის ისტორიისათვის - მათში დასტურდება როგორც ხანმეტი, ისე არახანმეტი ფორმები.
ლიტ.: ქართული წარწერების კორპუსი, ლაპიდარული წარწერები, I - აღმოსავლეთ და სამხრეთ საქართველო, (V-X სს.), ნ. შოშიაშვილის გამოც., თბ., 1980 ვ. სილოგავა
Similia similibus curantur
უჭირს ქართულ საზოგადოებას დღეს, ზრდილობაში და რაინდობაში....
უჭირს ქართულ საზოგადოებას დღეს, ზრდილობაში და რაინდობაში....
ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
სოფელი ხიდისყურის ტაძარი და მისი ერთობ საინტერესო წარწერა:




ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
""ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.""
ბოლო ბოლო გავარკვიეთ თუ ვერა რაზე საუბრობენ წარწერები?
ბოლო ბოლო გავარკვიეთ თუ ვერა რაზე საუბრობენ წარწერები?
ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
ლეონტი
თვალები რისთვინ გაბია ბოშო
თვალები რისთვინ გაბია ბოშო

ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
დასაფსებად ქვე დასტურ არ მაბია .
ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
ზარზმა




Last edited by qvevri on 06 მაი 2010, 09:28, edited 1 time in total.
- Tamari-ch.
- იეტი
- Posts: 10747
- Joined: 23 აპრ 2008, 20:31
- Location: Tbilisi
ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
qvevri
მე მგონი მაგი ზარზმაა

მე მგონი მაგი ზარზმაა

Similia similibus curantur
უჭირს ქართულ საზოგადოებას დღეს, ზრდილობაში და რაინდობაში....
უჭირს ქართულ საზოგადოებას დღეს, ზრდილობაში და რაინდობაში....
ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
მე მგონი კი არა და დამასწარიTamari-ch. wrote:qvevri
მე მგონი მაგი ზარზმაა
ნამდვილად ზარზმაა
უნდა შემენიშნა

ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
Tamari-ch.
lama
სწორი შენიშვნაა
lama
სწორი შენიშვნაა

ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
სვეტიცხოვლის უცნობი წარწერის ფრაგმენტი ჩრდილოეთ ფასადზე. "მიქაელი"


ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
qvevri
მიყვარს ეს სცენა: დანიელი ლომების ხაროში,
რადგან ის სიმბოლურად განასახიერებს ადამიანს , რომელიც მუდმივად ლოცულობს და მძვინვარე ლომები, ანუ ამქვეყნიური ვნებები, რომლებიც კაცობრიობას ბრდღვნიან და გლეჯენ, ვერეფერს აკლებენ, მხოლოდ ლოკავენ.
მიყვარს ეს სცენა: დანიელი ლომების ხაროში,
რადგან ის სიმბოლურად განასახიერებს ადამიანს , რომელიც მუდმივად ლოცულობს და მძვინვარე ლომები, ანუ ამქვეყნიური ვნებები, რომლებიც კაცობრიობას ბრდღვნიან და გლეჯენ, ვერეფერს აკლებენ, მხოლოდ ლოკავენ.
ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
ვარძია. ნაიას გადაღებული ფოტოა და არ ვიცი ზუსტი ადგილსამყოფელი.


ქვათა ღაღადი ანუ რაზე საუბრობენ ლაპიდარული წარწერები.
ზედაზნის კარიბჭის წარწერა

